Posledný, ôsmy zväzok súborného diela Kornela Földváriho obsahuje jeho dve memoárové knihy: „Až pod čiernu zem“ – poviedky podľa skutočných udalostí v Pomocných technických práporoch (Čierni baróni) v 50. rokoch a v druhej časti knihy je celý text posmrtne vydanej autobiografie „O sebe“ aj s obsiahlou Obrazovou prílohou.
O AUTOROVI
Kornel Földvári (13. 2. 1932 – 25. 3. 2015) – „najneznámejší
slovenský spisovateľ,“ ako o ňom hovorieval Milan Lasica. A naozaj –
Kornel mal toľko rukopisov, že jeho zozbierané spisy majú 8 zväzkov a dokopy 2
088 strán, vyšli v 8 zväzkoch vo vydavateľstve KK Bagala.
„Rád by som práve teraz zopakoval vetu, ktorú mi dávno
povedala Kornelova Naďka: „Kornel je dobrý z úcty k životu.“ Myslím, že k tejto
vete niet čo dodať.“
Tomáš Janovic
„Kornel bol veľmi veselý a svojím smiechom nás vždy
všetkých nakazil. Smial sa tak, že vydýchal všetok vzduch, takže v tej pivnici
potom už pre ostatných neostal nijaký kyslík. Preto sme sa tam tak potili.“
Július Satinský
„Najprv to bol hurónsky smiech, ktorý prezradil, že
Kornel je v hľadisku a díva sa na Jula a na mňa. Vedeli sme, že je náš, a my,
že sme jeho. Potom napísal doslov do knihy našich textov a bol to prvý kritik,
ktorý bral vážne to, o čo sme sa usilovali. Takže nebolo nič prekvapujúce, keď
sa stal riaditeľom nášho divadla, kde prežil rok, na ktorý sa nezabúda. Najprv
vyhodili jeho, potom nás a nakoniec zrušili divadlo. Kornel bol vlastne človek,
ktorého stále odniekiaľ vyhadzovali. A nie pre neschopnosť. Práve naopak! Našou
poslednou profesionálnou spoluprácou bolo jeho dramaturgovanie v Štúdiu S. Bol
tam s nami niekoľko rokov a myslím, že sa cítil veľmi dobre, a aj my sme boli
radi, že ho máme. Budem na neho vždy spomínať s úsmevom.“
Milan Lasica
„Keď čítam Kornela Földváriho, objekt jeho zamyslení
sa odsúva do úzadia. Fascinuje ma presnosť a elegancia, s akou používa jazyk.
Pre tento pôžitok na Kornela nikdy nezabudnem, preto som vydal všetky jeho
rukopisy knižne, aby si texty mohli vychutnať aj generácie ďalších čitateľov.“
Koloman Kertész Bagala
ŽIVOTOPIS AUTORA
Kornel Földvári (1932-2015) sa stal legendou a
stmeľujúcou osobnosťou slovenskej kultúry, literatúry a divadelníctva.
Pochádzal z hodinárskej a zlatníckej rodiny, čo
poznačilo jeho život v podobe "zlého kádrového profilu". Po ukončení
štúdia na gymnáziu študoval v rokoch 1950 až 1953 slovenčinu a literárnu vedu
na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského (FF UK) v Bratislave. Zároveň už
od roku 1949 ako študent uverejňoval svoje prvé texty v časopisoch Život, Borba
a Kultúrny život. Z politických dôvodov musel zo školy odísť a narukovať k
"čiernym barónom". Földvári tak prežil časť mladosti v šachtách baní
v Kladne a neskôr vo fabrike Prema Stará Turá. V 60. rokoch dokončil
vysokú školu a pracoval ako redaktor v časopisoch Mladá tvorba
a Kultúrny život. V roku 1969 bol riaditeľom Divadla na Korze, ktoré
zaniklo pod politickým tlakom normalizácie. Počas normalizácie v 70.
a 80. rokoch mal zakázané publikovať, zamestnal sa ako referent
v literárnej agentúre Lita. Po Nežnej revolúcii pracoval ako námestník
ministra kultúry a neskôr ako dramaturg v divadle Štúdio L+S. Vlastné
knihy začal vydávať až po roku 1999, keď bol v dôchodkovom veku. Všetky jeho
diela sú už beznádejne vypredané – ale vyšli opätovne ako súčasti súborného
diela. Bol laureátom Ceny Dominika Tatarku za rok 2006, v roku 2015 mu udelili
Cenu Nadácie Tatra banky in memoriam a v roku 2018 cenu Panta Rhei Awards in
memoriam.
Súborné dielo Kornela Földváriho vyšlo vo
vydavateľstve KK Bagala v 8 zväzkoch. Pozor, tieto knihy nebudú mať dotlač,
preto si ich zakúpte, kým sú dostupné. Názvy jednotlivých zväzkov: 1. Výstrel v zrkadle,
2. O stručnosti, 3. O karikatúre, 4. O detektívke, 5. Svet pre
dvoch (O Lasicovi a Satinskom), 6. O čase i nečase, 7. Humoresky. Príbehy
z naftalínu, 8. Pamäti sklerotika
UKÁŽKY Z KNIHY
„Lasica a Satinský v roku 1969 spravili perfektné
predstavenie Radostná správa pre všetkých, ktorí majú starosti s mechúrom.
Premiéra mala byť tri týždne po mojom nástupe, aj sme ju avizovali v januárovom
programe. Týždeň pred premiérou prišiel za mnou Julo Satinský a povedal mi:
„Korny, prišiel som ťa v mene nášho kolektívu upokojiť, už sme to začali
písať.“
Na plagáte sme teda premiéru museli prelepiť, namiesto
nej šla repríza iného predstavenia. Samozrejme, že ma to nepotešilo, hoci to
nie je cudzie môjmu dodržiavaniu termínov. Myslím si, že v umení sa ozaj nedá
plánovať tak, že keď sme sa dohodli, že to pôjde 13. marca, tak toho 13. marca
to musí ísť, nech aj úplne nehotové a aj keby si herci mali na javisku v nových
nevyskúšaných rolách zlámať nohy. Myslím si, že umenie musí byť predovšetkým
perfektné, až potom sa naň môže začať vzťahovať kalendár.
Predstavenie sme premiérovali až prvého apríla. A
stala sa z toho najostrejšia hra Lasicu a Satinského. Nebola politická v zmysle
nejakých konkrétnych narážok, to tí dvaja nikdy nerobili, a v tom je práve ich
sila, že ukazovali súčasnosť cez normálne ľudské alebo priam nadčasové vtipy,
poznámky, formulácie, ktoré sa nevzťahovali na istú presnú realitu, no dokonale
ju postihovali. Tou širšou platnosťou, tým všeľudským.
Radostná správa je vyjadrenie roztrpčenia a hnevu nad
tým, že v tom auguste prišli bratské tanky. Teraz im to vrátili, ale veľmi
distingvovane. Vrátili im to ako Cyrano, keď pod Nesleskou bránou premohol sto
chlapov s kyjakmi a bakuľami iba sám s kordom. Oni mali ten kord a šermovali
elegantne, aforisticky vtipne, vynachádzavo, a okupanti vychádzali ako chrapúni
a idioti bez toho, že by to tí dvaja vyslovili. Hoci najokatejšie sa to tomu
blížilo, keď na scénu prišli dvaja ruskí veteráni z napoleónskych vojen a
rozprávali o zážitkoch z Viedne, kam sa dostali.
Hra sa končila geniálnou – toto naozaj nie je
zveličené, hoci pri Divadle na Korze mám sentimentálny sklon preháňať –,
skutočne geniálnou záverečnou scénou. Lasica a Satinský mali na javisku dialóg
a zrazu vošiel Maco Debnár v ošúchanom hubertuse, s baretkou narazenou až na
oči, vzal si stoličku, otočil ju, obkročmo si na ňu sadol, oprel si ruky o
operadlo a díval sa na nich. Oni sa zarazili a pokúšali sa dostať ho preč z
javiska, pokúšali sa ho uplatiť. Dali mu cukrík, on ho len ochutnal a vypľul.
Dali mu klobásu, klobásu zjedol, nakrájal si ju na tom operadle.
Mimochodom, veľmi sa mi sťažoval tajomník Lasicu a
Satinského Boro Kolínsky, že Maco je príliš náročný, lebo na javisku nie je
ochotný jesť inú klobásu ako čabajku. Dal si to ako podmienku.
No a oni dvaja mu teda vysvetľovali, že má odísť, on
tam len sedel, a keď sa mu prihovárali, tak im odgrgol do ksichtu, ďalej
zostával na mieste a nič nepovedal...“
(str. 372)
„Koniec starých čias.
Už som spomínal, že pre otca znamenal obchod zmysel
života. Úplne sa mu zosypal svet, keď mu ho v roku 1953 vzali. Nikdy nemal
konflikty so zákonom. Vnímal to ako ohromnú krivdu, pretože bol taký pedantný,
že ešte aj dane platil dopredu.
Zasiahli ho na dvoch najcitlivejších miestach: zničili
jeho životné dielo a ešte nás aj so sestrou vyhodili zo školy. Pretože otec,
ktorý nemal žiadne školy, si veľmi považoval, že som zmaturoval, že som na
vysokej a že sestra úspešne končila gymnázium. Vraj si aj dal podmienku, že sa
ku všetkému prizná, ak sa to nijako nedotkne detí – čo vyšetrovatelia,
samozrejme, sľubovali, ale aj keby mu chceli pomôcť, mechanizmus už bol
rozbehnutý.
***
Až neskôr som pochopil, čo som vtedy nevedel a čo sa
stalo zámienkou na perzekúciu. Keď sa blížil front, otec celkom logicky
zamuroval nejaký tovar. Dom, v ktorom sme mali obchod, bol starý, vyše
tristoročný, v kúpeľni sa na jednej strane týčila klenba a v nej zostala
dutina. Tam, spolu s priateľom poštárom, ktorý sa ukázal aj ako dobrý murár,
ukryli zlato a hodinky.
Otec tušil, že časy budú ešte búrlivé a tie veci tam
nechal. Lenže fungovali ako časovaná bomba. Čím ďalej od frontu, tým viac sa
upevňoval socializmus. Najprv ten tovar nemohol otec vybrať kvôli Rusom, potom
nastúpili komunisti, rušili živnosti a nad ním teoreticky visela basa. V roku
1953 sa navyše chystala výmena peňazí, ktorá mala fúru ľudí pripraviť o úspory.
A komunisti odvracali od tejto chystanej nehoráznej
celoštátnej krádeže pozornosť. Umelo hľadali príčiny nedostatku a bolo treba
nejakých obetných baránkov. Súdruhovia teda vymysleli procesy so zlatníkmi,
ktorí akože zadržiavali tovar a znehodnocovali tým menu. Bratislavského
židovského zlatníka Izidora Frostiga ako záškodníka rovno obesili, pretože
vlastnil platinu potrebnú v zdravotníctve. Označili to za sabotáž.
V roku 1953 spravili záťah aj v Trenčíne. Vzali otca i
strýka, nič im však nedokázali, minimálne otec sa k ničomu nepriznal. Aj mu
spálili ruky, ako ho vypočúvali, to máme od doktora, ktorý ho ošetroval.
Položili mu dlane na rozpálenú pec. Otec to nikdy nespomínal. No a keď on
zostával ticho, tak si podali strýka.
Jožko-báči bol vždy takej slabšej telesnej
konštrukcie, prekonal rakovinu žalúdka, dve tretiny z neho mu vzali, našťastie
nezostali žiadne metastázy. Hoci rachitický a slabučký, mal oveľa bojovnejšieho
ducha. Otec bol – neviem ako to nazvať – svojím spôsobom aristokrat, nevedel si
predstaviť, že by sa zosmiešnil alebo strápnil. Nikdy nenosil placatú čapicu
alebo pumpky. Len oblek a kravatu, klobúk a vestu. Zachovával si dôstojnosť a
všetko znášal.
Strýko však bojoval šibeničným humorom. Na hrubé
nadávky odpovedal, že bol sociálnym demokratom už v roku 1912. Začali
vykrikovať, že to je typické, lebo sociálni demokrati sa pridali ku
kapitalistom a k vykorisťovateľom, na správnej strane zostali len komunisti. A
on im na to: „V 1912 som nemohol vstúpiť ku komunistom, lebo tá strana vznikla
až v roku 1921.“ Narevali naňho a šup na samotku. A ako kráčal po chodbe, na
stole služby ležala škatuľa s klincami a on hneď tri z nich zhltol. Museli ho
okamžite operovať, šiel do nemocnice.
Takže s ním si až tak neporadili. No keď otcovi
oznámili, že si poriadne podajú strýka, priznal sa. Nevedel si predstaviť, že
by sa Jožko-báčimu malo niečo stať, oni boli naozaj ako bratia.
Mimochodom, keďže strýkovi zostala len tretina
žalúdka, mal v base nárok raz za čas na trojkilový balík. Mama pozerala na
zoznam s jeho želaniami a čudovala sa: „Veď ten blázon to všetko objednáva pre
Zoliho!“ – teda pre otca. Jožko-báči nemohol jesť ani len cesnak. A tu si ho
pýtal, aj cibuľu, feferónky, proste také veci.
Takže otec sa priznal.
Mne povedali, že je triedny nepriateľ.
***
Otcove fotografie v nadživotnej veľkosti vystavili v
Dynamitke, aby všetci videli. Sústredili sa naňho. Nepotrebovali tvrdiť, že
piati mali veľa, ale že mal veľa jeden. V meste usporiadali veľkú výstavu a
pridali aj zaujímavú fotomontáž. V Trenčíne totiž chytili nejakého kníhkupca,
ktorý mal kanvu plnú zlata zakopanú v záhrade. Donútili ho vykopať ju a fotili
ho. Na tej výstave osobne nefiguroval. No na jeho fotografiu prirobili otcovu
hlavu. Spôsobilo to poprask. Robotníci z Dimitrovky v otvorenom liste žiadali
pre môjho otca trest smrti.
Komunisti si mädlili ruky, pretože dokonale odpútali
pozornosť od toho, že vo vzduchu visí výmena peňazí. Rozpútali čisté
šialenstvo.
***
Keď ma potom vyrazili zo školy, mal som nastúpiť ako
robotník do Kovosmaltu v Trnave. Odkladal som si tisícku na začiatok. A dostal
som za ňu 74 korún.
Pri výmene mi totiž za prvých 300 korún dali 60 korún
a za ďalších 700 korún som dostal len 14 korún. Teoreticky to mala byť rovnaká
východisková pozícia pre všetkých. Existovali, samozrejme, aj viazané vklady,
tie však poprepadávali. Svokor mal do smrti vkladné knižky, na nich celoživotné
úspory – na viazanom vklade, ktorý sa už nikdy neuvoľnil. On s tými knižkami
zaobchádzal, akoby to bola hodnota, a nie len úbohý papier.
Z tých 74 korún som si kúpil lístok na vlak do Trnavy,
prišiel som tam a kádrovník mi povedal, že ma nemôže prijať: „My musíme ešte
prepúšťať po tej výmene peňazí!“ Takže som sa vrátil a svojich 74 korún som
jednoducho precestoval.
***
Medzitým otec a strýko zmizli. Vôbec sme nevedeli, kde
sú. Mama ich chcela navštíviť, no na polícii tvrdili, že nič nevedia.
A pritom obidvoch mali v Trenčíne. Vedel o tom len náš
Bonzo. Vždy sa totiž otca držal a všade s ním chodil. Verný pes ho po zatknutí
najprv kde-kade hľadal a rýchlo si uvedomil, že obchod je jediný pevný bod.
Šiel teda tam a čakal. A otca zakaždým ráno doviezli z basy a všetko
odovzdával.
Pes sa k nemu pripojil. Otec neskôr spomínal, že Bonzo
ležal opretý o jeho nohu a on mu po celý deň hladkal hlavu. A náš psík prišiel
večer domov, netušili sme, že keď ho hladkáme, svojím spôsobom sa zase
stretávame s otcovou rukou.
Bonzo bol ozaj oddaný a verný. Po návrate z dlhého
väzenia otca veľmi vášnivo a radostne privítal. Ešte pár rokov potom žil.
***
Nejaký čas sa to takto ťahalo, kým na fakulte proti
mne zúrila tichá vojna a odkazovač základnej organizácie strany ma nabádal, aby
som dobrovoľne odišiel.
Ešte na Priehrade mládeže som sa skamarátil s budúcim
dramatikom Jánom Solovičom, bol vtedy sextán a ja maturant. Stretol som tam aj
iných Zvolenčanov, jedným z mojich dlhoročných kamarátov sa stal Ivan
Stadtrucker, ktorý bol neskôr aj riaditeľom Slovenskej televízie. Okrem neho
napríklad prozaik Jano Beňo alebo novinár a spisovateľ Jano Čomaj.
Solovič prišiel robiť talentovky na VŠMU. Tak sme sa
stretli a chodili spolu po Bratislave. Pri Dunaji, pred Národnou galériou, som
ho odfotil. A ako to cvaklo, pristúpil ku mne starší pán v baretke a hubertuse,
čo mi vlastne prišlo sympatické, lebo to bol aj môj odev, myslel som, že si
bude pýtať zápalky. Ale on sa spýtal, či mám povolenie tam fotografovať.
Hovorím: „Tu? A načo?“ A on: „Tu treba, tu sa nedá len tak fotografovať.“
Predstavil sa ako okrskár v civile a vzal ma so sebou.
Okrsok bola nejaká bývalá trafika, taký malý obchodík.
Tam som musel vybrať film, spýtal som sa, kedy sa môžem k nemu zas nejako
dostať. A on na to: „Vyvoláme ho, a keď tam nebude nič závadné, tak vám ho
vrátime.“ No hovoril to tak, že veď určite sa niečo nájde. Tak vravím: „Mám tam
rodinné fotky, nerád by som o ne prišiel.“ Nevystavili mi však nijaký papier,
vraj do týždňa dajú vedieť.
O dva týždne som šiel okolo a tento okrskár tam
náhodou sedel. Tak som sa mu pripomenul. Posielal ma kade-tade, dokonca aj na
radnicu, tam povedali, že oni s tým nič nemajú. A ako som tak stále domŕzal,
chcel sa ma už definitívne zbaviť a vyhlásil, nech sa teda idem spýtať na
Februárku. Predpokladal, že nepôjdem. Ale ja už som bol rozbehnutý.
Okrem toho mi napadla taká smiešna vec. Nemal som
žiadnu nádej, bolo to asi ako keď v nejakej dedine povieš, že si z Bratislavy a
oni sa ťa spýtajú: „A poznáte nášho Janka?“ No ale hovoril som si – čo keď sa
tam dozviem niečo o otcovi?
***
Bol to pre mňa pomerne desivý zážitok, videl som, ako
funguje polícia. Musel som odovzdať občiansky preukaz a povedať, čo hľadám.
Zavolali službu, prišli po mňa, vzali si môj preukaz, vyviedli ma na prvé
poschodie, tam to nebolo. Vrátili ma dolu, zavolali na tretie poschodie, prišiel
po mňa ďalší príslušník a znovu ma vrátili. Až som sa takto dostal na piate
poschodie, kde sedel taký celkom slušný človek, ak sa to tak dá povedať. Na
rozdiel od ostatných mal biely plášť, laborant, vyvolával filmy.
Povedal som, prečo tam som, že pri Dunaji mi okrskár
vzal film a chcem, aby mi ho vrátili. A on vraví: „Pri Dunaji? V takej trafike
má kanceláriu? Ten kokot! Toto nám robí stále, je nepoučiteľný!“ Šialene sa
rozčúlil a zavolal mu, predo mnou mu vulgárne vynadal a hovorí mi: „Viete čo, ja
sa o to osobne postarám!“ A začal niekam telefonovať.
Kým som čakal, prezeral som si fotografie na stole,
zrejme z prípadov. Videl som desivý obrázok nejakého obesenca, potom na mňa
zasvietila rozbitá hlava, pravdepodobne mŕtvola. Bolo to strašne deprimujúce a
zrazu známa tvár... Otec na rebríku v kúpeľni za obchodom a v strede diera.
Nekonečne smutná tvár, doteraz to mám pred očami, všetko sa mu zrútilo.
Neuveriteľné! Keby som sa niečo také dočítal v beletrii, neuverím.
Takže takto som sa s ním nepriamo stretol, hoci som sa
nedozvedel, kde je, ani nič iné.
***
A asi o týždeň niekto zvonil tam, kde som býval. Práve
som sedel na prednáške, takže otvorila moja pološialená tetka. Dvaja esenbáci
zasalutovali. Doniesli mi fotky.
Tetka Zugmannka skoro zomrela od strachu. Prežila
Osvienčim a dve deti jej tam zostali, dcéra aj so zaťom zahynuli, a keď sa
vrátila, mala tridsaťpäť kíl. Práve začali procesy so Slánskym, menom Salzmann,
a hovorilo sa o sionistoch, takže sa zľakla, že si prišli aj po ňu.
***
Pátral som ďalej. Šiel som do Justičáku, nechali ma
čakať pred bránou, neposlali ma preč, ale zahrali scénku, že čosi zisťujú a
overujú. A po polhodine mi oznámili, že tam nie je.
Bolo to strašné, mama sa úplne psychicky zosypala.
Schudla za dva týždne asi šestnásť kíl, nervy jej úplne povolili. A
nekontrolovane zaspávala. Skrátka, cez deň si niekam sadla a zadriemala. Hoci
aj na úrade.
Občas pre to nastali aj komické situácie. V
trenčianskej Sokolovni sa konalo nejaké školenie Civilnej obrany a mama
vyhlásila: „Teraz, keď sme tak na muške, musím ísť, nedá sa nič robiť, ešte by
bolo na nás, že to sabotujeme.“
A aby nezaspala, sadla si do prvého radu. Tak úprimne
sa zahľadela na prednášateľa, že sa stále obracal na ňu – a mama zavrela oči.
Keď sa zobudila, pozrela naňho, on sa na ňu tiež vyčítavo pozrel, a to sa
niekoľkokrát opakovalo. Keď sa poslednýkrát prebrala, už v sále nikto nebol.
Nechali ju spať.
A až potom, keď otca so strýkom vypočuli odhora až
dolu – tipujem, že súčasťou nátlaku bolo aj to, že nemali žiaden kontakt s
blízkymi –, až potom mama otca konečne videla. Pustili nás k nemu. A čakalo sa
na proces.
V Trenčíne si ani jeden advokát netrúfol otca
obhajovať. Vzal to až pán doktor Vámoš z Nového Mesta nad Váhom, ktorý hovoril:
„Veď to je evidentné! To keby som povedal toto a toto...“ Normálne mame
vyložil, ako by mohol padnúť oslobodzujúci rozsudok. „Ale mám to zakázané, ja
to nesmiem povedať!“ Skrátka, podľa nejakého paragrafu ani nesmel otca normálne
obhajovať.
Okrem toho nás okamžite vyrazili z bytu, otec ešte ani
nebol odsúdený. Byt pridelili istému dozorcovi väzňov a hrozili nám, že budeme
musieť ísť bývať do pivnice, lebo sme triedni nepriatelia. Bránili sme sa, boli
to hanebné naťahovačky, v jednu chvíľu víťazoslávne vyhlásili, že teraz sa už budeme
musieť ubytovať, lebo našli pivnicu, ktorá má drevenú dlážku. Tam sme nešli.
Nakoniec sme dostali na námestí jednu izbu s kuchyňou
a s oknami do podchodu, takže sa tam celý deň muselo svietiť. Tam sme nakoniec
bývali – ja v okuliaroch, mama v okuliaroch, Irena v okuliaroch. Záchod vo
dvore. Bol to pavlačový byt a treba povedať, že susedia sa k nám správali
nezvyčajne slušne. Mamu prijali medzi seba a dokonca sa tam, v päťdesiatke,
naučila ťahať štrúdľu.
Najstrašnejšie bolo, že mame sa zrútila hrdosť starej
Trenčianky. Zašla napríklad niečo vybaviť na Národný výbor a tam ju vyhodil jej
spolužiak. So slzami v očiach hovorila: „Keby to bol nejaký privandrovalec! Ale
starý Trenčan!“ Veľmi to prežívala.
***
Mnohí ľudia sa zachovali hnusne. Jeden známy na byťáku
mame sľuboval pomoc. Keď som na Šumave slúžil v odlúčenej čate, skamarátil som
sa s veliteľom, ktorý mal asi devätnásť, a napísal som do Trenčína list v jeho
mene. Že sa tam vracia do civilu náš vojak, uvedomelý, ktorý urobil veľa práce
v oblasti kultúry a osvety. A keďže mu pustili otca z basy, nemá kde bývať.
Poslali sme to s úradnou pečiatkou.
Prišla odpoveď, že ten vojak nech je rád, že existuje,
veď je to rodina triedneho nepriateľa. Podpísal to ten láskavý mamin známy. Tak
som to našim radšej ani neukázal.
Keď sa vrátil otec so strýkom, a zakrátko potom ma
pustili do civilu, nemali sme dosť miesta. Prvú noc som spal s otcom v jednej
posteli. Ľahli sme si na okraje, ale hneď sme sa na seba zgúľali. Tak som potom
nejaký čas spával u Ireny so švagrom v ich jedinej izbe, na stole ako mŕtvola.
Jazyk: slovenský
Vydanie: prvé vydanie v tomto súbore(druhé, rozšírené)
Rok vydania: 2025 (2014, 2017)
Väzba: hardback
Ilustrácie / Dizajn: Martin Shooty Šútovec
Vydavateľ / Spoluvydavateľ: KK Bagala
Sponzor: Vydanie tejto knihy z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
ISBN: 978-80-89973-91-0
Rozmer (Š x V x H): 130 x 200 x 60
Váha: 780